Tichá a Divoká Orlice pro děti - 11. - 13.května 2018

Je pátek 15 hodin odpoledne a u loděnice se schází Krtek, Věrka a Toník s Matesem a Krystínkou. Po naložení lodí na vlek se něco před 16.hod. vydáváme na cestu, která podle předpokladu bude trvat asi 3,5 hodiny. Cesta po dálnici D8, Prahu i D11 probíhá bez omezení a v klidu. V Hradci Králové začíná provoz houstnout, ale ještě bez obtíží. Za Hradcem nás čeká asi 3 km dlouhá kolona, táhnoucí se přes dvě obce, jelikož silničáři se rozhodli opravovat povrch vozovky a provoz byl řízen semafory. Když jsme se konečně dostali za omezení a kolona aut se opět dala dopohybu, tak nás zastavila po několika málo kilometrech další, tantokrát už kratší, kolona a to ze stejného důvodu. A nervy začaly pomalu téci. Cestou do Ústí n.O. jsme museli zdolat nakonec ještě jedno omezení se semafory, ale naštěstí bylo zdržení jen chvilinku. Do Tábořiště Cakle dorážíme přesně ve 20 hodin, tedy po téměř 4,5 hod. jízdy. Před započetím stavění stanů si jako řidiči dáváme pivo na "obalení" nervů z cesty :-) Mimochodem, cestou nás dohnala Jana s Blankou a Blaničkou, takže jsme po příjezdu bylijiž všichni účastníci. Měli dorazit ještě Čížkovi, ale z důvodu nemoci se nemohli zůčastnit, což byla škoda. Po posatvení stanů ještě večeříme a trochu popíjíme.

Sobotní ráno je slunečné. Vstáváme průbežně mezi sedmouaž půl osmou hodinou. Při snídani se ještě bavíme o etapě na Tiché Orlici a o převozu aut. V děvět hodin nasedá Krtek a Věrka do aut a odvážejí je do Brandýsa n.O.. Zpět se dostávají vlakem, ale musí ještě asi 2,5 km pěšky přes Ústí n.O.. Pomalu se blíží poledne a my se vydáváme na řeku. Počasí hotový azůro a teplo na koupání. Předpověd však hlásila, že v sobotu by mohlo někde sprchnout a dokonce i nějakou tu bouřku. První úsek hned pod tábořištěm Cakle, nám vzal vodu náhon dlouhý asi 400m, takže hned na začátku pěší turistika. Jen jsme doufali, že takto to nebude až do konce. Byl velmi nízký stav. Když se nám konečně vrátila voda, tak jsme pokračovali bez větších obtíží dál. Ani jsme moc nedrhli. U prvního provaleného jezu si dáváme svačinu, někdo se i koupe. Na obloze se objevují první nenápadné mraky. S přibývajícími kilometry, přibývají i mraky, až je úplně zataženo a v dáli je slyšet hřmění. Právě se blížíme do Bezpráví, kde je i kiosek. Zastavujeme a Kristýnka si za hlasitého pištění všimne hada mezi kořeny stromu na břehu. Rozpoznáváme užovku, jak do sebe souká ropuchu, ale zřejmě to s tou velikostí žáby trochu přehnala. Usedáme pod slunečník u kiosku a padají první kapky. Dáváme si pivko, limču, děti nanuka. Po asi hodinové přepršce se vydáváme za doprovodu sluníčka, vykukujícího zkrze mraky, na další cestu. Čekají nás ještě 2 jezy, ale do Brandýsa to není daleko. V Brandýse zastavujeme u tábořiště "U Konťáku", kde máme zaparkovaná auta i s vlekem. Nakládáme lodě a vyrážíme zpět do tábořiště. Cestou jsme chtěli koupit něco na gril, ale mračna v pozadí nás nutí změnit plány. Po návratu do kempu vyndaváme večeři z vlastních zásob a přichází opět, asi hodinová, bouřka. Pomalu se stmívá a my ještě klábosíme pod altánem, který nám poskytl úkryt během bouřky, a probíráme etapu na něděli. Bouřka zvedla Tichou Orlici o dobrých 20 cm, tak jsme začali uvažovat, že kdyby ten stav vydržel do rána, mohli bychom zkusit etapu od Letohradu do tábořiště Cakle. V opačném případě bychom se drželi plánu a jeli Divokou Orlici.

V neděli ráno se probouzíme kolem půl osmé. Snídáme a pomalu začínáme balit věci, sušíme stany na sluníčku a připravujeme se na další etapu. Koukáme na T. Orlici a stav vody opadl na téměř původní stav. Voda je ale zakalená stále stejně. Blaničce je od rána špatně, takže Blanka zvažuje, že by se s ní asi nezúčastnila plavby, přičemž bychom jí využili jako řidiče pro převoz auta. Kolem půl jedenácté vyrážíme z tábořiště do Zámělu, kde necháváme lodě. Už zde nám Jana s Blankou oznamují, že Blanička má teplotu a zvrací, takže se plavby nezúčastní a pojedou raději domů. Převážíme tedy auto s vlekem do Kostelce n.O.. Jana odveze Krtka ještě zpět do Zámělu a odjíždějí domů. Zbytek skupiny se vydává na cestu kolem poledne. Museli jsme vyřešit ještě logistický problém a to jednu plonkovou loď bez posádky. Krtek si jí uvazuje ke své lodi a do ní na zadáka posadí Toníka. Ten si to evidentně užívá. Na úseku 8,5 km zdoláváme 2 nesjízdné jezy. Na tom prvním, v Doudlebech n.O., vidíme hromady ryb a tak se chvíli zdržíme jejich krmením starým pečivem. Voda je průzračná a tak není problém pozorovat ryby i během plavby. A že jich bylo opravdu hodně. K autu do Kostelce dorážíme asi ve 14:15 hod. Nakládáme lodě, převlékáme se a v 15 hodin vyrážíme zpět na cestu. Opět nás čeká šílená kolona na dvou semaforech. Po hodině cesty se konečně dostáváme do Hradce Králové. Na dálnici i přes Prahu to frčí už pěkně. V 19 hodin zastavujeme u loděnice, kde vracíme vlek a lodě. Po krátkém zhodnocení akce, která se všem velmi líbila, se loučíme a rozjíždíme do svých domovů.
Příští rok bychom to chěli opět zopakovat. Snad bude i víc dětí. Ahoooj Krtek :-)